Önsöz

10. Yıl Özel: Dede Korkut’un Kayıp Öyküleri

Çizim: Ebrahel Lurci

İpin ucu nerede kaçtı, hatırlamıyoruz. Sadece her ay toplanıp belli bir temada öyküler yazalım istemiştik. 10 sene önce. Durmak aklımıza gelmedi. Sorguladığımız tek şey yalnızca bundan sonrasıyla ilgiliydi.

Neticede 10 yıl geçti. Kayıp Rıhtım Aylık Öykü Seçkisi durmanın, soluk almanın ne olduğunu bilmemeye devam ediyor. Geçirdiği evrimle her sayı başka bir noksanını tamamlıyor. Zamanı büküp bizi ileri taşıyor. Küçük solucan delikleri zaman kavramını sorgulatıyor.

Zaman asla yalnız gezmiyor. Yanında bir görevle geliyor. Edebiyatımızda unutulan, değeri bilinmeyen kapıları gururla aralama hevesini içimize işliyor.

Dede Korkut da onlardan birisi. Kendisini 6. Yıl Özel sayımızda bir kez anmıştık. Peki şimdi neden tekerrür peşindeyiz? Hayır, değiliz. 2019 başka bir yıl. Belki de bu toprakların edebiyatını kökünden değiştirecek bir buluş yaşandı.

Kayıp Dede Korkut nüshalarından birisi Türkistan’da bulundu. Bu parça şimdiye kadar gün yüzüne çıkmamış “Salur Kazan’ın Yedi Başlı Ejderhayı Öldürmesi” boyunu da karşımıza çıkardı.

Yeni destan, yeni sözler derken akıllara sürekli tekrarlanan başka bir soru geldi: Ya hâlâ kayıp olan başka destanlar da varsa? Araştırmacılar bu durumu hayli olası buluyor.

Bizse çoktan kararı verdik bile. “Dede Korkut’un Kayıp Öyküleri”ni oturup en baştan anlatalım istedik. Üstümüze hiçbir kalıp giymeden, bir Dede Korkut destanı gönlümüze nasıl güzel geliyorsa öyle yola çıktık. Bilimkurgudan polisiyeye, günümüzden tarihin tozlu sayfalarına serbestçe uyarlanan bu destanların her biri; bir yerlerde keşfedilmeyi bekleyen nüshalara ait olabilir. Aksini iddia etmeniz mümkün değil.

Öyleyse birçok şeyi kenara bırakalım ve bir kez daha hikâyeye inanmayı tercih edelim.

Bundan başka dünyaların da olduğunu, anlatılacak hikâyenin sonsuz ve aynı zamanda biricik olduğunu bilelim.

Yola çıkarken yazarlarımıza eşlik etmesini dilediğimiz tek ruh Korkut Ata’ya aitti. Okurlarımız için de dileklerimiz aynı.

Ağıt adlı öyküsü ile Uygar Özdemir

Ahenkli Ölüler Panayırı adlı öyküsü ile Elif Şeyda Doğan

Akla Kara adlı öyküsü ile S. İpek Ortaer Montanari

Alaz Cazı’nın Bebelerin Yüreğini Pişirdiği adlı öyküsü ile Ezgi Özbek

At, Boynuz, Kartal adlı öyküsü ile Onur Şahin

Basat ile Depegöz’ün Buluşması adlı öyküsü ile Murat Başekim

Bey’e Kuruntunun Musallat Olduğu adlı öyküsü ile Sinan Haholu

Dede Korkut Günlükleri: Baba ve Oğul adlı öyküsü ile Dipsiz

Dede Korkutun Sıfırıncı Hikayesi adlı öyküsü ile İsmail Yiğit

Egzistans 13: Kopuz adlı öyküsü ile Murat Barış Sarı

Göçer Konar Halkın Gizil Soyu adlı öyküsü ile Murat S. Dural

Gramofon adlı öyküsü ile Gaye Keskin Çelik

İsimsiz adlı öyküsü ile Seran Demiral

Karayılan Cek’in Tuhaf Hikâyesi adlı öyküsü ile Ruhşen Doğan Nar

Korkut’un Albızı Tamuya Göndermesi adlı öyküsü ile Cevdet Denizaltı

Korkut’un Dede Olduğu adlı öyküsü ile Hamit Çağlar Özdağ

Kunalı Oğlu Atsız’ın Oğuz’a Bilenmesi adlı öyküsü ile Osman Eliuz

Kurban ya da Boğaç Han’ın İmtihanı adlı öyküsü ile Kasvet Ulu

Kutlu Bey Boran’ın Izdırabı Malum Olur adlı öyküsü ile Tuğrul Sultanzade

Post Bozkurtlar adlı öyküsü ile Emrecan Doğan

Sakırtlak Han’ın Kıyameti adlı öyküsü ile Merve Aydın

Sıfırıncı Destan adlı öyküsü ile Mümin Can

Son Ucu Ölümlü Dünya adlı öyküsü ile Umut Yakar

Söylence adlı öyküsü ile Ufuk Yasin Yurtbil

Unutulma Cezası adlı öyküsü ile Gökcan Şahin

Yarım Kalan Hikâye adlı öyküsü ile Alper Kaya

Biz anlatmaya devam ettikçe hikâyeler yaşamaya devam edecek. Kaybolup gitmeleri ciddiye aldığımız bir durum değil.

Bütün ciddiyetsizliğimizle yapmaya çalıştığımız şey de bu zaten. Hatırlatmak. Başlamadan biten efsaneler, çözülmeyen bilmecelerunutulan canavarlarhatırlanması gereken destanlarkendimize has süper kahramanlar… İşte buradayız. Hatırlıyoruz.

10. Yıl Özel sayımızın illüstrasyonu da özel bir sanatçıdan geldi: Ebrahel Lurci. Hem illüstrasyon hem de heykel alanında yetkin işler veren Lurci’yi pek çok karanlık heykelden ve birbirinden kıymetli kitapların kapaklarından hatırlıyoruz. Kendisine huzurlarınızda bir kez daha teşekkür etmek isteriz.

Ağustos ayının temasını sizlerle daha önce paylaşmıştık. “BALİNA” temalı öykülerinizi 25 Temmuz 2019 tarihine kadar oykuseckisi@gmail.com adresine gönderebilirsiniz.

Hikâyelerinizi bizlerle paylaşmadan önce Öykü Gönderim Koşullarına göz atmayı lütfen hatırlayın.

Son olarak sürpriz bir duyurumuz var: Kayıp Rıhtım Forumda başlayan bir kıvılcım, kolektif bir ateşe dönüştü ve hızla büyüyor. Artık e-Kitaplar sekmemizden geçmiş sayılarımızın PDF, e-Pub ve Mobi versiyonlarına ulaşabileceksiniz. Bu köşemiz zaman içerisinde güncellenmeye devam edecek.

İşte bu kutlu enerji bizleri durmak fikrinin nasıl bir canavar olduğunu unutturan yegâne şey.

Seçki bütün emekçileri ve okurlarıyla birlikte var. Hep dediğimiz gibi: İyi ki…

Nice on yıllara, hep birlikte.

Herkese keyifli okumalar diliyoruz!
Elif Şeyda Doğan & Hakan Tunç & Onur Selamet

Öne Çıkan Yorumlar

  1. İyi ki doğdu Kayıp Rıhtım! Yine şahane bir çizim, harikulade bir tema. Dahil olmaktan son derece mutluyum…

  2. Avatar for Pardus Pardus says:

    Güzel fikir, güzel konu. :slight_smile: Okuyacağız inşallah. :slight_smile:

    Doğum gününüz kutlu ola. :slight_smile:

  3. Avatar for B_Hotan B_Hotan says:

    Nice 10’larınız olsun. Bu güzel ortamın daimi olması dileklerimle…

    Sevgiler :two_hearts:

  4. Herkesin emeğine sağlık
    Nice 10 yıllara

  5. Nice yıllara Öykü Seçkisi.
    Yılları onar onar devirmen dileğiyle…

Söyleyeceklerin mi var? Kayıp Rıhtım Forum'da yorum yap.

12 cevap daha var.

Yorum Yapanlar

Avatar for gayekcelik Avatar for OykuSeckisi Avatar for merveriii Avatar for MuratBarisSari Avatar for azizhayri Avatar for EmrecanDogan Avatar for Pardus Avatar for yasinfiction Avatar for Muge_Kocak Avatar for ulu.kasvet Avatar for B_Hotan Avatar for nyphe Avatar for Gurlino Avatar for Lightsky Avatar for Dipsiz