Önsöz

9. Yıl Özel: Oncle Cauchemére Öyküleri

Çizim: Ekin Başak Akgül

Tarihin acıması yok. Yeterince zaman verirseniz herkesi, her şeyi silip süpürerek yoluna devam edecek bir haydut. Aralıksız akan tüm bu kum taneleri arasında Kayıp Rıhtım ve Kayıp Rıhtım Aylık Öykü Seçkisi, yolcuların ayaklarını sağlamca basabileceği ender zeminlerden biri.

Liman, sonsuzluk içinde var olmaya çalışıyor. Yolunun kesiştiği herkese kapısı açık.

Öykü Seçkisi Haziran 2018 tarihli özel sayısıyla 9. yaş gününü kutlamak üzere yeniden karşınızda. Özel sayı geleneğini sürdürdüğümüz bu yılki temamız Oncle Cauchemére Öyküleri.

Tarihin acımasız çarklarına nişan aldığımız yeni sayımızı Charles Hébé ve onun mitolojik (ama bir o kadar da gerçekçi) kahramanı Rüya Prensesi Amca’ya adıyoruz.

Peki kim bu Hébé? Yarattığı karakter neden bu kadar önemli?

Günümüzde birçok edebiyatsever Hébé ve Oncle Cauchemére ile C. D. Rose’un “Olamayanlar – Edebiyat Tarihinden Büyük Başarısızlık Öyküleri” başlıklı kitabıyla tanıştı. Bu eser birçok anlamda olamamış ve tarih sahnesinden silinip gitmiş yazarları konu ediniyor. Yazarların kimi yeteneksizliğinden, kimi talihsizliğinden, kimiyse oldukça gizemli sebeplerden ötürü günümüze ulaşmayı başaramıyor.

Tam da bu noktada, neyi kaybetmiş olduğumuzu düşünmek istedik. Franz Kafka’nın, ölürken ‘bütün yazdıklarımı yakın’ ricasını hatırlayın. Kafka’nın dostu, gerçekten de onları yaksaydı, edebiyat dünyası ne ölçüde değişirdi?

Seçki’nin özel sayısında yapmak istediğimiz de, yine böyle bir ‘değişim’ ihtimalinin yitip gitmesini durdurmaya çalışmak. Fransız yazar Charles Hébé’nin kahramanı ‘Oncle Cauchemére’ı hayata geri döndürmek. Unutulup gitmiş bu tozlu hikâyeden, yepyeni kapılar aralamak.

Charles Hébé’nin 1904 kışında yola çıktığı yazarlık macerası, Oncle Cauchemére (Uncle Sandwoman / Rüya Prensesi Amca) ile oldukça ilginç boyutlara ulaştı.

Hébé’nin Cauchemére hakkında yazdığı romanın taslağı, arkadaşları tarafından coşkuyla karşılandı. Oncle Cauchemére’in maceralarını kutlamak için şarkılar yazıldı, tiyatro oyunu olarak sahnelenmeye çalışıldı. Çocukları yiyen devasa, psikopat ve yakışıklı kadının hayali bir imgesi; tuvale döküldü.

Cauchemére’in maceraları hiç resmi olarak yayınlanmadı. Ancak karakter bir kere efsaneleşmişti artık.

Aralık 1911’de, Fransa’nın Caen şehrinde Hébé’nin izinin görüldüğü son yer bir pansiyon odasıydı. Oda parçalanmış taslak sayfaları haricinde bomboştu. Polis raporlarının dediğine göre, bu sayfalarda sanki biri onları yemeye çalışmış gibi, diş izleri vardı.

İşte o diş izlerinden yola çıktığımız Rüya Prensesi Amca Öyküleri:

Azur Vazo adlı öyküsü ile Cevdet Denizaltı

Bazıları İçin Ölüm Son Değil adlı öyküsü ile Murat S. Dural

Ben Ahırda Doğdum adlı öyküsü ile Uygar Özdemir

Benlik adlı öyküsü ile Seran Demiral

Canavar, Kâbuslar ve Öyküler adlı öyküsü ile Elif Şeyda Doğan

Grotesk Melodram adlı öyküsü ile Öznur Babur

Hiçliğin Bekçileri adlı öyküsü ile Ezgi Özbek

İlhamın Peşinde adlı öyküsü ile S. İpek Ortaer Montanari

Kalbin Kadar Temiz Bu Sayfayı adlı öyküsü ile Murat Başekim

Kartlar, Mankenler ve Kuantum adlı öyküsü ile Toğrul Sultanzade

Kayıp Harfler Mezarlığı adlı öyküsü ile Alper Kaya

Kayıp İz adlı öyküsü ile Nurdan Atay

La Mort De Charles Hébé adlı öyküsü ile Cem Pala

Oncle’yü Beklerken adlı öyküsü ile Ruhşen Doğan Nar

Rüya Prensesi Amca’nın On Ölüm Şarkısı adlı öyküsü ile Onur Selamet

Rüya Yumurtaları adlı öyküsü ile İsmail Yiğit

Tablodan Damlayan Zürafa adlı öyküsü ile Mümin Can

Yaratma Eylemine Dair adlı öyküsü ile Gökcan Şahin

Yıldızlı Gece adlı öyküsü ile İhsan Çağatay Boz

Örgülerimiz her zamanki gibi hazırdı. Kayıp Rıhtım Aylık Öykü Seçkisi’nin 9. yılında, doğmamış bir efsaneye don biçmeye kalktık. Charles Hébé bugünleri görse muhtemelen çok sinirlenirdi. Rüya Prensesi Amca içine düştüğü maceraların neredeyse tamamında suratını asardı. Ama bizce, tüm bunlar, unutulmaktan iyidir.

Kayıp Rıhtım Aylık Öykü Seçkisi bunun için var. Çözülmeyen bilmeceler, unutulan canavarlar, hatırlanması gereken destanlar, kendimize has süper kahramanlar için.

İyi ki.

Özel temamızın efsanevi çizimi Sevgili Ekin Başak Akgülün maharetli ellerinden çıktı. Kendisine bir kez daha teşekkür ediyoruz.

Temmuz ayının teması daha önce de belirttiğimiz gibi “MAHŞERİN DÖRT ATLISI”. Öykülerinizi 15 Temmuz’a kadar oykuseckisi@gmail.com adresine gönderebilirsiniz.

Öykü gönderecek dostlarımızdan, bir de ricamız var. Hikâyenizi bizimle paylaşırken Öykü Gönderim Koşullarına göz atmayı unutmayın.

Ayrıca Seçki’nin e-posta listesine abone olarak yeni sayılardan ilk siz haberdar olabilirsiniz.

Buraya kadar bizimle olduğunuz için bütün okur ve yazarlarımıza teşekkür ediyoruz.

Keyifli okumalar!
Hakan Tunç & Onur Selamet & Türker Beşe

Öne Çıkan Yorumlar

  1. Avatar for Elif Elif says:

    Arka planda duygusal sahne müziği
    Çok güzel. Tüm bunlar, bu kadar yıl. Bu sayının çizimi de. Herkesin eline sağlık. 9 yıla bakınca çok kısa bir zamandır içinde sayılırım. Bu tema benim için çok önemli oldu. Charles Hèbè ve saygı duyulası Oncle Cauchemère ile tanışınca değiştiğime inanıyorum. Umarım Seçki’yi çok uzun zaman daha okuruz. :monkey:

  2. Avatar for Nemo Nemo says:

    Okuyacak birçok öykü var. Harika bir sayı. :slight_smile: Elinize sağlık.

  3. Özel sayımızda bizimle at süren ve bütün bu maratonun 9 yıldır devam etmesini sağlayan tüm güzel insanlara teşekkür ediyorum.

    İyi ki varsınız.

  4. Konusuyla, yazarlarıyla, öyküleriyle, çizimiyle yine çok sevdiğimiz ve okumaktan keyif aldığımız bir özel sayı oldu gerçekten de. Her yıl çıtayı biraz daha yükseltip böyle işler görmek o kadar heyecan verici ki. Katkıda bulunan tüm dostların ellerine sağlık :two_hearts:

Söyleyeceklerin mi var? Kayıp Rıhtım Forum'da yorum yap.

Yorum Yapanlar

Avatar for OykuSeckisi Avatar for magicalbronze Avatar for darlyopus Avatar for Elif Avatar for Nemo